söndag, februari 05, 2012

Funderingar i februari

Just nu funderar jag mycket över klass. Hur klass påverkar det mesta jag gör. Hur klass har med min utbildning och mitt egna yrke att göra. Hur det berör min musiksmak. Vad jag äter. Och var jag äter. Hur det har att göra med att vi känner oss stolta över utsikten från vår lägenhet, men att de lika höga husen i Biskopsgården som vi ser från vårt fönster sällan beskrivs med utsikten i första hand. Att vi ofta väljer att cykla till förskola och jobb (när det är mindre isigt), fast vi har bil. Att vi kan välja.

Hur klass har att göra med vilka kläder jag köper. Hur det har att göra med att jag är med i en bokklubb. Vad jag ser på TV. Att jag ibland väljer att inte se på TV.

Hur klass har att göra med att vi köpt en balanscykel åt vår dotter i 3-årspresent.

Hur klass har att göra med hur jag ser på min uppväxt. Och hur jag ser på min framtid. Att jag kan välja den.

Hur klass har att göra med att jag funderar över klass. Och funderar över vad Morrissey sagt om klass.

Jag vet att det är Liv Strömquists fel. Igen. Men hon är så himla övertygande.

Som en Henry Morgan i Klas Östergrens Gentlemen. Se där, en klassmarkör igen.

Inga kommentarer: